• Kezdőlap
  • Az autógázról
    • Céljaink
    • LPG
      • LPG – Ismertető
    • CNG
  • Cikkeink
    • Gázszett és műhely kiválasztása
    • Tünetmentes betegség, avagy tények és tévhitek a gázüzemű autókról
  • Szervizek
    • Kontor Gázautó Szakszerviz
    • LPG Doktor Gázautó Szerviz
  • GY. I. K.
  • Átalakított járművek
    • Audi S6Q
    • Ford Fiesta 1.3
    • Jármű adatlap kérdőív
    • Jármű adatlap szervizeknek
    • Opel Astra G 1.4 Twinport
    • Opel Astra G Caravan
    • Renault Laguna 1.8i 16V
    • Skoda Octavia II
    • Suzuki Swift 1.3 GC
    • Suzuki Swift 1.3 GLX AC CD
    • Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX
    • Volvo S80 T6
    • Volvo V40
    • VW Golf V Variant
  • Hírlevél
  • Fórum
  • Kapcsolat
    • Ajánlatunk szervizeknek
    • Elérhetőségek
    • Médiaajánlat
KÖVESSEN MINKET
Iratkozzon fel hírlevelünkre!
LPG: 245-290 Ft/l  CNG: 235-345 Ft/kg

Tünetmentes betegség, avagy tények és tévhitek a gázüzemű autókról



Az utóbbi években megcsappant a kereslet a korábban népszerű gázüzemű autók iránt. Megvizsgáltuk az okokat, melyek erdejében próbálunk segíteni az eligazodásban Önöknek.

Az első ok az LPG jövedéki adóemelésének ügye volt. A kormány közzétette, hogy két lépcsőben meg fogják emelni az LPG jövedéki adóját, mégpedig összesen 100% mértékben. Az erről szóló kommunikáció felületes volt, így a felhasználók jelentős része félreértette a szándékot. Innen egy lépés volt csupán, hogy szárnyra keljen a pletyka az LPG teljes árának duplázásáról. Tipikus jelenség, amikor az egyik szomszéd a másiknak adja tovább az általa hallottakat a szemközti szomszéd feleségéről, aki a ház előtt 3 percet beszélgetett a csomagos postással. A pletyka elindul, mire a falu végére ér, az említett hölgy már súlyos sérülésekkel fekszik valamelyik kórház intenzív osztályán, mert a férje szó szerint értelmezte a 35 házzal arrébb hallottakat az asszony hűtlenségéről. 🙂

A hír hallatán mindenki megijedt, vad számolgatásba kezdett, és akinek még lett volna igénye átalakíttatni autóját gázüzeműre, egy szempillantás alatt temette el a gondolatot.

Az idő azóta enyhített az okozott károkon, de mint ahogy a faluban is nehéz visszaszerezni a becsületét a paráznaként elítélt asszonynak, a gázautózás iránti igény helyreállásához is időre, türelemre lesz szükség.

A második ok a gázüzem rossz híre a motorok károsítása tekintetében.

Saját fülemmel hallottam márkaszerviz ügyfélszolgálatán, amikor a képzett munkafelvevő kifejtette álláspontját erről. Természetesen az indoklás nélkülözött mindenféle szakmai tapasztalatot, leginkább a fentiekhez hasonló népies legenda gyártás kategóriájába volt sorolható.

Ki kell hangsúlyozni: az LPG alapvetően motor és környezetkímélő üzemanyagfajta! Hogy miért alakul ki ezzel ellentétes szakmai vélemény? Rendkívül egyszerű.

Gyilkos kór, így hívják a szakzsargonban a magas vérnyomást. A beteg sok esetben nem vesz észre semmit, 20 évet leél kórósan magas vérnyomással anélkül, hogy tünetet produkálna. Aztán egyszer csak megérkezik a baj, infarktus, agyvérzés…

A helytelenül szerelt, vagy leginkább helytelenül beállított gázautókkal ugyanez a helyzet. Jó esetben a tulajdonos tapasztal valamilyen hibajelenséget. Rángat, nem kellően dinamikus, esetleg a műszerfalon figyelmezteti a hibalámpa. Sokszor az üzemanyag fogyasztás nem megfelelő, vagy gázszag terjeng az autó körül. Ezek az intő jelek biztosan a szakszervizbe terelik a felhasználókat. A baj az, hogy a hibák nagyobb része csendes. A fenti jelenségek egyikét sem produkálja az autó, így a tulajdonos teljes nyugalommal ül a vezetőülésben. Aztán eltelik 2-3 év vagy 80-100.000 km, és jön a baj.

Beégtek a szelepek, hangzik a diagnózis a szerelő vagy a gépműhely szájából. Itt ebben a pillanatban szokták megpecsételni a gázüzemet, mint a hengerfejek első számú közellenségét. A tapasztalat szerint e kijelentés gazdái nem is állítanak valótlant, hiszen azt mondják, amit évek óta tapasztaltak. Viszont nem ismerik a miérteket. Nem tudják, hogy ha ezek az autók helyesen lettek volna beállítva, a rossz tapasztalat ki sem alakulhatott volna!

Mivel a gyári motorvezérlők csak a részterhelési szakaszokban avatkoznak be hibalámpa gyújtásával, nagy terhelés esetén észrevétlenül lehet kárt okozni egy motorban. Nem kell hozzá street-fighter unokaöcsi, elég, ha az 1,4-es Astra meg van pakolva 5 személlyel, és a tulajdonos nem akarja feltartani a forgalmat az autópálya emelkedőjén. A gázpedált lehet, hogy épp csak félig, vagy egy picit ezen túl nyomjuk le, de a számítógép már átlép a felügyeletlen csúcsterhelési kategóriába. Itt aztán a helytelen beállításból adódó szegény keverék hőmérsékletemelő tulajdonsága még akkor is megteszi a magáét, ha az autó gyanútlanul gyorsul az emelkedőn. Gázüzemben ugyanis érezhető teljesítmény vesztesség nélkül lehet szegény keverékkel járatni egy motort.

Hogyan ellenőrizzük a beállításokat?

Mindenképen valós körülmények között, forgalomban, az összes fordulatszám tartományt végig ellenőrizve deríthető csak fel, egészséges-e a páciens, vagy esetleg egy gyors beavatkozással érdemes-e meghosszabbítani az életét.

Végül: Mit lehet tenni?

Felkeresni egy megbízható szakműhelyt, és felülvizsgáltatni a beállításokat! Amit javaslunk: soha ne elégedjenek meg azzal, ha a műhelyben vagy az udvaron rácsatlakoztatják a szakemberek a számítógépet!

Írta,
LPG Doktor

Friss hírek

  • Újabb CNG-töltőállomás nyitását tervezi a Főgáz
  • Hamarosan megnyílik Észak-Magyarország első CNG töltőállomása
  • Önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhetnek a jövőben

Hírek rendszerezve

  • LPG
  • CNG
  • Gyári autógázos modellek
  • Technológiai fejlesztések
  • Környezetvédelem
  • Tömegközlekedés
  • Üzemanyagár

Autógáz Klub a Facebookon

Címkék

aláírásgyűjtés Audi Audi A3 autógáz autógázklub biogáz busz Citroën CNG Dacia e-gáz Ford F-150 Gazprom Gyári modell használt autók Haszongépjármű Iveco Iveco Citalis Iveco Daily Iveco Stralis jövedéki adó Kia környezetvédelem Kúthálózat LPG norma Opel Skoda Skoda Octavia suzuki Személygépkocsik szervizek tanulmányautó TCNG technológiai fejlesztések tömegközlekedés Volkswagen Volvo VW VW Caddy Zafira ár üzemanyagár

Átalakított járművek

  • Ford Fiesta 1.3 (1999)
  • Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2003)
  • Renault Laguna 1.8i (2003)
  • Audi S6Q (1998)
  • Suzuki Swift 1.3 GLX AC CD (2007)
  • Skoda Octavia II (2004)
  • Volvo S80 T6 (2001)
  • Opel Astra G 1.4 Twinport (2008)
  • Suzuki Swift 1.3 GC (2001)
  • VW Golf V Variant 1.4 (2008)
  • Opel Astra G Caravan 1.6 (1998)
  • Volvo V40 2.0 (1999)

Partnereink

  • Kontor Gázautó Szakszerviz
  • LPG Doktor Gázautó Szerviz
Médiaajánlat    Ajánlatunk szervizeknek    Elérhetőségek    Linkek

EvoLve theme by Theme4Press  •  Powered by WordPress Autógáz Klub

Lap tetejére!