• Kezdőlap
  • Az autógázról
    • Céljaink
    • LPG
      • LPG – Ismertető
    • CNG
  • Cikkeink
    • Gázszett és műhely kiválasztása
    • Tünetmentes betegség, avagy tények és tévhitek a gázüzemű autókról
  • Szervizek
    • Kontor Gázautó Szakszerviz
    • LPG Doktor Gázautó Szerviz
  • GY. I. K.
  • Átalakított járművek
    • Audi S6Q
    • Ford Fiesta 1.3
    • Jármű adatlap kérdőív
    • Jármű adatlap szervizeknek
    • Opel Astra G 1.4 Twinport
    • Opel Astra G Caravan
    • Renault Laguna 1.8i 16V
    • Skoda Octavia II
    • Suzuki Swift 1.3 GC
    • Suzuki Swift 1.3 GLX AC CD
    • Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX
    • Volvo S80 T6
    • Volvo V40
    • VW Golf V Variant
  • Hírlevél
  • Fórum
  • Kapcsolat
    • Ajánlatunk szervizeknek
    • Elérhetőségek
    • Médiaajánlat
KÖVESSEN MINKET
Iratkozzon fel hírlevelünkre!
LPG: 245-290 Ft/l  CNG: 235-345 Ft/kg

Földgázt neki!

jún02
2011
Hozzászólok Szerző AUTOGAZKLUB.HU

Az alternatív gépjármű hajtásmódok, hajtóanyagok közül legtöbbször a különböző formában tárolt, vagy a helyszínen előállított elektromos áram kerül napirendre, holott rövidtávon sok más, a jelenlegi infrastruktúrával és műszaki megoldásokkal használható megoldás létezik. Ilyen a CNG, azaz a sűrített földgáz is, mely hamarosan Magyarországon is népszerű lehet.

A gázüzemű autózás sokáig tiltott tevékenység volt Magyarországon. A házilag beszerelt, és házi módszerekkel töltött tartályok valóban hordoztak magukkal bizonyos veszélyeket, amiket nem a tiltással, hanem a pontos szabályzással lehetett volna megszüntetni. A nagy áttörést az 1990-es évek jelentették, amikor a “gyári”, azaz kifejezetten autók gázüzeműre alakításával foglalkozó cégek termékeit és technológiáit engedélyezték a hatóságok. Ezek az utólagos átalakítások – és a hozzájuk tartozó töltőállomás infrastruktúra – a cseppfolyós propán-bután gáz (LPG) használatára alakult ki, ugyanis kisebb beruházást igényelt, pontosan a cseppfolyós halmazállapota miatt. Ez a hajtóanyag is jelentős előnyöket biztosít mind a felhasználók, mind a környezet oldalán a benzinnel és gázolajjal szemben, de nem akkorát, mint a földgáz (CNG).

Földgázt neki!

A földgázt sűrítve, de továbbra is gázhalmazállapotban lehet és kell tárolni a felhasználás helyén, az autóban, de a magas nyomás miatt sokkal összetettebb feladat a kezelése. A töltőállomások és az autókba szerelt berendezések is eltérnek a PB gáz esetében használttól, viszont a CNG további előnyöket is tud biztosítani, minden fél számára. Az ipari és lakossági célra is használt földgáz legnagyobb arányú alkotóeleme a metán, melynek elégése a hidrogén után a legkevesebb károsanyag-termeléssel jár.

A jelentős többletberuházást igénylő infrastruktúra – egy CNG töltőberendezés megépítése az engedélyeztetéssel és a kivitelezéssel együtt több tízmillió forint – kiépítése mellett az is nehezítette az elterjedését, hogy egy-egy jármű utólagos átalakítása többe kerül a CNG esetén, mint az LPG-nél. Az autógyárak közül azonban egyre több – pl. Fiat, Opel, Renault, stb. – ismeri fel a CNG-ben mint hajtóanyagban rejlő lehetőségeket, és készítenek nagy sorozatban kifejezetten földgázüzemű autókat. Az EU-s szabályozás szerint, ha egy járműben maximum 15 liter térfogatú a benzintartály, és az elsődleges hajtóanyaga a CNG, akkor az tisztán gázüzeműnek minősül, és így jelentős kedvezményekben részesül. Magyarországon ez azt jelenti, hogy az ilyen autók regisztrációs adója – hasonlóan a hibridekhez – 190 ezer Ft, függetlenül a motor hengerűrtartalmától.

Földgázt neki!

Ami szintén gátolta, és jelen pillanatban is akadályozza a CNG üzemű járművek elterjedését, az a töltőállomás hálózat hiánya. Két regionális gázszolgáltató társaság ugyan üzemeltet ilyeneket, de ezek elsősorban – egy-egy kivételtől eltekintve – saját használatra épített, lassú kutak, ahol egy járművet több óra alatt lehet földgázzal feltölteni.

Az áttörés 2011 szeptemberére várható, amikor a budapesti Kőbányai út egyik hajtóanyagtöltő állomásán üzembe helyezésre kerül a FŐGÁZ nyilvános CNG töltőberendezése. Ez már gyorstöltő lesz, ami azt jelenti, hogy 1-2 perc elegendő egy átlagos CNG üzemű jármű teletankoláshoz. A környéken székhellyel, telephellyel rendelkező cégek számára – amelyek autóinak így nem jelent nagy kerülőt a kút felkeresése – valódi alternatívát jelenthet a CNG, azaz földgáz, mint hajtóanyag. Ehhez már csak a megfelelő autóparkot kell kialakítani. A kínálat jelenleg Fiat és Opel modellekre korlátozódik, a Zafira pl. 1,6 turbómotorral 6 211 ezer Forinttól elérhető, ami ugyan 200 ezerrel több, mint a hasonló teljesítményű dízel, de az üzemeltetési költségek – egy kg földgáz jelenleg a győri töltőállomáson 250 Ft, és 2010. január 1-től nem terheli jövedéki adó sem -, valamint a CO2-t leszámítva kedvezőbb károsanyag kibocsátása révén megtérül a többlet befektetés. A jelenleg érvényes hajtóanyagárak mellett kb. 60 ezer km szükséges ehhez.

Földgázt neki!

Egyelőre tehát fehér hollónak számítanak Magyarország útjain a sűrített földgázzal működő járművek. Az üdítő kivételt Szeged jelenti, ahol a városi tömegközlekedésben üzemelő autóbuszok egy része üzemel CNG-vel, amivel hozzájárulnak a város levegőjének tisztaságához.
A földgáz mint hajtóanyag használatának elterjedését kívánja segíteni a 2011 áprilisában megalakult Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület is. A környezet védelméért és a tisztább közlekedés megvalósításáért elhivatott cégek összefogásaként életre hívott egyesület célja, hogy a földgáz és a megújuló forrásokból származó biogáz releváns mennyiségben vegye ki részét a közlekedési célú hajtóanyagokból.

Az európai jó tapasztalatokra alapozva az Egyesület célkitűzése az, hogy a hazai penetráció rövidtávon elérje kontinens gázüzemű jármű és gáztöltő infrastruktúra elterjedésének 1 %-át. Ehhez 25-30 nyilvános töltőállomásra és további privát – tehát nem csak saját flották töltésére szolgáló – kútra van szükség, amellyel párhuzamosan mintegy 1500 autóbusz, 1100 nehéz teherjármű és 10-15 ezer személyautó, kisáruszállító forgalomba állására számítanak. Energetikai szempontból, ez a járműszám a hazai közlekedés energiafelhasználásának nagyjából 2 %-át fedezi majd. Eközben Magyarország biogáz termelő képessége elérheti a hazai közlekedés energiaigényének egyharmadát is, amely mennyiség akár 6 millió tonna CO2 légkörbejutásától mentesítheti az országot.

Az autógyárak is egyre nagyobb mértékű földgázhasználattal kalkulálnak a közeljövőben, és erre az is “bizonyíték”, hogy az Audi győri motorgyártó- és fejlesztő központjában is kiépítettek egy töltőállomást, amivel a még fejlesztés, tesztelés alatt levő erőforrásokat tudják földgázzal ellátni.

Kategória: CNG - Címke CNG, Kúthálózat
Osszuk meg! Twitter Facebook Delicious StumbleUpon Email
« Gáz a konnektorból
» Gázzal spórol az Opel

Még nincs hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Friss hírek

  • Újabb CNG-töltőállomás nyitását tervezi a Főgáz
  • Hamarosan megnyílik Észak-Magyarország első CNG töltőállomása
  • Önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhetnek a jövőben

Hírek rendszerezve

  • LPG
  • CNG
  • Gyári autógázos modellek
  • Technológiai fejlesztések
  • Környezetvédelem
  • Tömegközlekedés
  • Üzemanyagár

Autógáz Klub a Facebookon

Címkék

aláírásgyűjtés Audi Audi A3 autógáz autógázklub biogáz busz Citroën CNG Dacia e-gáz Ford F-150 Gazprom Gyári modell használt autók Haszongépjármű Iveco Iveco Citalis Iveco Daily Iveco Stralis jövedéki adó Kia környezetvédelem Kúthálózat LPG norma Opel Skoda Skoda Octavia suzuki Személygépkocsik szervizek tanulmányautó TCNG technológiai fejlesztések tömegközlekedés Volkswagen Volvo VW VW Caddy Zafira ár üzemanyagár

Átalakított járművek

  • Ford Fiesta 1.3 (1999)
  • Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2003)
  • Renault Laguna 1.8i (2003)
  • Audi S6Q (1998)
  • Suzuki Swift 1.3 GLX AC CD (2007)
  • Skoda Octavia II (2004)
  • Volvo S80 T6 (2001)
  • Opel Astra G 1.4 Twinport (2008)
  • Suzuki Swift 1.3 GC (2001)
  • VW Golf V Variant 1.4 (2008)
  • Opel Astra G Caravan 1.6 (1998)
  • Volvo V40 2.0 (1999)

Partnereink

  • Kontor Gázautó Szakszerviz
  • LPG Doktor Gázautó Szerviz
Médiaajánlat    Ajánlatunk szervizeknek    Elérhetőségek    Linkek

EvoLve theme by Theme4Press  •  Powered by WordPress Autógáz Klub

Lap tetejére!