• Kezdőlap
  • Az autógázról
    • Céljaink
    • LPG
      • LPG – Ismertető
    • CNG
  • Cikkeink
    • Gázszett és műhely kiválasztása
    • Tünetmentes betegség, avagy tények és tévhitek a gázüzemű autókról
  • Szervizek
    • Kontor Gázautó Szakszerviz
    • LPG Doktor Gázautó Szerviz
  • GY. I. K.
  • Átalakított járművek
    • Audi S6Q
    • Ford Fiesta 1.3
    • Jármű adatlap kérdőív
    • Jármű adatlap szervizeknek
    • Opel Astra G 1.4 Twinport
    • Opel Astra G Caravan
    • Renault Laguna 1.8i 16V
    • Skoda Octavia II
    • Suzuki Swift 1.3 GC
    • Suzuki Swift 1.3 GLX AC CD
    • Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX
    • Volvo S80 T6
    • Volvo V40
    • VW Golf V Variant
  • Hírlevél
  • Fórum
  • Kapcsolat
    • Ajánlatunk szervizeknek
    • Elérhetőségek
    • Médiaajánlat
KÖVESSEN MINKET
Iratkozzon fel hírlevelünkre!
LPG: 245-290 Ft/l  CNG: 235-345 Ft/kg

Gáz a konnektorból

jún02
2011
Hozzászólok Szerző AUTOGAZKLUB.HU

Azt már jó ideje sejtjük, hogy a földi szénhidrogén-készletek előbb utóbb elfogynak, és a mai autótömegnek valami más energiaforrásra kell átállni. Vannak már alternatívák bőséggel, de sajnos mindegyiknek megvan a komoly hátránya is.

A nulla károsanyag-kibocsátású elektromos autókat hajtó akkumulátorok nagy tömegűek, egyelőre csapnivaló a hatásfokuk és rendszerint nagy mennyiségű veszélyes anyagot is tartalmaznak, nem beszélve arról, hogy akksitöltés közben könnyen lehet, hogy a fosszilis energiahordozókat égető erőműből érkező áram már nem is annyira környezet-kímélő dolog.  A temérdek akkumulátor gyártása szintén rengeteg energiát emészt fel – ezzel párhuzamosan az előállításuk során nagy mennyiségű CO2 is kerül a légkörbe.

Két üzemanyagszint-mérő

Egy ideig jó ötletnek tűnt a bioetanol, és a biodízel is, de mivel a növekvő népesség miatt egyre nagyobb igény van a művelhető földterületekre, sokan luxusnak tartják, hogy amíg a földlakók jelentős része éhezik, addig máshol az autókba való üzemanyagot termesztik. Szóval ez sem tűnik üdvözítő dolognak.

Lehet autót hajtani hidrogénnel is, de a hidrogénnek aránylag alacsony az energiatartalma, emellett pedig igen veszélyes, és nagyon macerás a tárolása: vagy hatalmas nyomáson, vagy roppant hidegen kell tartani az autóban. Pedig a hidrogén roppant ígéretes anyag, vízbontással aránylag könnyen előállítható, és tüzelőanyag-cellában károsanyag-kibocsátás nélkül lehet belőle elektromos áramot előállítani. Ez utóbbit mi is kipróbáltuk, és nekünk is sikerült.

Egy percnyi szélből, háromszáz km-nyi száguldás

A tengerbe telepített szélkerekek nem igényelnek értékes földterületet

Az Audinál is szeretik a hidrogént, de egy kicsit tovább gondolták a feladatot. Első körben az Északi-tengert alaposan megszórták szélerőművekkel. Igen, az Audi előrelátó, nemcsak autókat, hanem a hozzájuk való üzemanyagot is szeretné maga előállítani. Azért ide kerültek ezek a telepek, mert itt a szélkerekek nem foglalnak el értékes mezőgazdasági területeket, és a szél is megbízhatóan, szinte mindig egyenletesen erősen fúj. A parttól messzire telepített szélerőművek az állandó, erős szélnek köszönhetően negyven százalékkal több energiát képesek termelni, mint a szárazföldi szerkezetek.

Nézzék meg, hogyan lesz a szélből gáz:

Az innen érkező elektromos energiát nem víztározók feltöltésére használják, – valahogy el kell tenni az energiát akkorra, amikor igény van rá – hanem vizet bontanak vele. Az így keletkezett hidrogént aztán szén dioxiddal kiegészítik és metánt állítanak elő belőle, amelyet aztán e-gáz néven a meglévő gázhálózatba is be lehet vezetni.

Pofonegyszerű, könnyen áttekinthető folyamat
Pofonegyszerű, könnyen áttekinthető folyamat

Amellett, hogy a folyamat kevésbé veszélyes gázt állít elő, még a hidrogénből is jóval nagyobb energia tartalmú anyag lesz. Amelyet aztán akár háztartásokban, akár autókban is fel lehet használni.

Csak hogy érezzük a dologban rejlő potenciált, ha Németország elektromos termelése összeomlana, a víztározók leengedésével nagyjából egy órán át tudnák az ország elektromos szükségleteit kielégíteni, míg a gáztározókban elraktározott gázból – gázüzemű erőművekben felhasználva – két hónapig meglenne a szükséges elektromos energia.

Mibe lehet majd tankolni?

 

Varázskonténer állítja elő az e-gázt hidrogénből és szén di-oxidból

Az első Audi jelvényes e-gázos járgányok 2013-ban érkeznek majd. Mi már láttunk egyet működés közben is, az A3-asra épülő járgányon szinte lehetetlen észrevenni az átalakítást. Az Audi A3 TCNG-nek van rendes méretű csomagtartója, és odabent is mindössze a dupla üzemenyagszint-mutató műszer árulkodik arról, hogy itt valami szokatlan dolog van.

A gáztankban 200 baros nyomású e-gáz várja, hogy a turbós motorba jutva leadhassa a benne tárolt energiát, de ha nincs a közelben gáz-kút, akkor hagyományos benzinnel is gond nélkül megy az autó.

 

Egyszerűen tankolható a gázos A3-as

Emellett az A1 etron tanulmányautó – amelyet már korábban kipróbáltunk az R8 e-tronnal együtt – is alkalmas arra, hogy ugyanerre a hálózatra kapcsolva, tiszta energiával töltsék. Természetesen ilyenkor nem e-gázzal, hanem közvetlenül a szélerőművekből érkező elektromossággal töltik a négyüléses, 102 lóerő csúcsteljesítményű elsőkerék-hajtású kisautót.

Az A1 e-tronnak 12kWh-át tároló, folyadékhűtéses akksijaival ötven kilométernél is nagyobb a hatótávja, de szükség esetén apró, negyedliteres Wankelmotorja is – az Audi ezt Range Extendernek nevezi – képes feltölteni a lemerült telepeket, így akár kétszázötven kilométeres hatótáv is elérhető vele, két liter alatti átlagos benzinfogyasztással.

Az áram útja az elektromos A1-esig:

Forrás: Vezess.hu

Kategória: Gyári autógázos modellek, Környezetvédelem, Tanulmányautó, Technológiai fejlesztések - Címke Audi, e-gáz, TCNG
Osszuk meg! Twitter Facebook Delicious StumbleUpon Email
« Biogázzal Budapesten
» Földgázt neki!

Még nincs hozzászólás.

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Friss hírek

  • Újabb CNG-töltőállomás nyitását tervezi a Főgáz
  • Hamarosan megnyílik Észak-Magyarország első CNG töltőállomása
  • Önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhetnek a jövőben

Hírek rendszerezve

  • LPG
  • CNG
  • Gyári autógázos modellek
  • Technológiai fejlesztések
  • Környezetvédelem
  • Tömegközlekedés
  • Üzemanyagár

Autógáz Klub a Facebookon

Címkék

aláírásgyűjtés Audi Audi A3 autógáz autógázklub biogáz busz Citroën CNG Dacia e-gáz Ford F-150 Gazprom Gyári modell használt autók Haszongépjármű Iveco Iveco Citalis Iveco Daily Iveco Stralis jövedéki adó Kia környezetvédelem Kúthálózat LPG norma Opel Skoda Skoda Octavia suzuki Személygépkocsik szervizek tanulmányautó TCNG technológiai fejlesztések tömegközlekedés Volkswagen Volvo VW VW Caddy Zafira ár üzemanyagár

Átalakított járművek

  • Ford Fiesta 1.3 (1999)
  • Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2003)
  • Renault Laguna 1.8i (2003)
  • Audi S6Q (1998)
  • Suzuki Swift 1.3 GLX AC CD (2007)
  • Skoda Octavia II (2004)
  • Volvo S80 T6 (2001)
  • Opel Astra G 1.4 Twinport (2008)
  • Suzuki Swift 1.3 GC (2001)
  • VW Golf V Variant 1.4 (2008)
  • Opel Astra G Caravan 1.6 (1998)
  • Volvo V40 2.0 (1999)

Partnereink

  • Kontor Gázautó Szakszerviz
  • LPG Doktor Gázautó Szerviz
Médiaajánlat    Ajánlatunk szervizeknek    Elérhetőségek    Linkek

EvoLve theme by Theme4Press  •  Powered by WordPress Autógáz Klub

Lap tetejére!